søndag 3. februar 2013

TERJE HAR KNIPSET PLEIADENE M45 !



Jeg har nettopp bygget om et Canon 400d og fjernet infrarødt filter foran bildebrikka. Filteret står der til vanlig fordi kameraet`s bildebrikke er mye mer følsomt for infrarød lys enn vårt eget øye. Uten dette filteret ville alle bilder bli røde, noe vi ikke syntes er så kjekt. Men ved fotografering av natthimmelen så er nettopp det infrarøde lyset som gjør det lettere å se detaljer.
Etter å ha jobbet mye med å få en lettvint måte å justere opp mitt 8" Skywatcher teleskop med HEQ5 montering så følte jeg at jeg hadde et lite gjenombrudd på lørdagskvelden 02022013. Jeg bruker programmet Sky Safari PRO og kopler mitt teleskop opp mot min Ipad. Det blir da mye enklere å kalibrere teleskopet, enn det er med monteringens egen håndbetjening. Problemet mitt er at jeg fra min mørke veranda kun ser fra 150`syd og vestover til godt og vel 0`Nord . Jeg har ingen problemer med å justere teleskopet mot polaris, men å kunne kalibrere det mot tre stjerner i tre forskjellige retninger er et problem. Nå kan jeg ved hjelp av Sky Safari kalibrere det mot de objektene jeg ser fra der jeg står.

Lørdagskveld var forholdene veldig fine. jeg stilte teleskopet mot Pleiadene og tok ca 35 bilder på 90 sekunder hver. Behandlet dem i deep sky stacker og forsøkte å gjøre noe bildebehandling med det etterpå. Konverte bildet til JPG for å få det inn på nettsida vår ( mister en del bildeinfo på det ) Til å være det første bildet jeg tar med mitt Canon, så er jeg ganske fornøyd. Jeg brukte ikke autoguiding på disse bildene. Jeg testet også hvor lenge jeg kunne ta bilde uten autoguiding og kom opp i nærmere 2,5 minutters eksponeringstid uten star trail`s.

Bilde nr 2 ble noe forskjellig enn bildene ellers. Det er en strek over bilde som ikke har passert helt over hele bildet. Er det en astroide ?

Utrolig gøy å få slike a-ha kvelder hvor alt stemmer og det er kjempegøy med astronomi

Hilsen
Terje Lindstrøm

1 kommentar:

  1. Flott M45 her !
    Meget bra fokus.
    Ser også at noe av tåken rundt M 45 begynner å bli synlig på bildene dine. Lengre eksponeringer vil bringe frem ennå mer av tåken.

    Streken over bilde to er nok en sattelitt vil jeg tro.

    Virkelig bra Terje og takk for innlegget.

    SvarSlett

Upassende kommentarer og "reklamelinker" til innhold som ikke har relevanse til Astronomi vil umiddelbart bli slettet av webmaster !

All comments not related to astronomy and advertising links will be deleted
by the webmaster !