mandag 2. april 2018


Messier Marathon

Redigert av Øyvind Tobiassen, 02.04.2018

Den 17. til 18 mars forsøkte AiA seg på Messier Marathon ved kanonmuseet på Møvik. Sterk vind og streng kulde gjorde at forsøket ikke gikk helt etter planen.



Her er to Messier Marathon rapporter fra AiA holdt ved Møvik 17. til 18. mars. Rapportene er skrevet av Terje Lindstrøm og Terje Høiesen.



Terje Lindstrøm:



Messier Marathon.




Takk for en kald kveld. Det ble ikke det været jeg ønsket meg, og med mye vind og 7 - 8 minusgrader stod både jeg og teleskopet å ristet hele tiden.



Gikk etter hvert i surr om hva jeg hadde sett , stort sett uten følelse i fingrer og tær.



Har laget en observasjonsliste, men har nok ikke fått med meg alle, da fingeren ikke var samarbeidsvillige.



M77, M33, M31, M32, M110, M52, M45,M1,M36, M38, M93, M46, M81,M82, M97, M108, M92



Fortsatte maraton den neste natta et stykke utover. Da var både temperatur og vind mye mye snillere. Jeg stod bak på terrassen  der vi bor på Møvig.



Denne kvelden fikk jeg med meg  M31, M32, M33, M34, M34, M35, M37, M45, M52, M81, M82, M110, M97, M106, M108, M109.





Legger ved noen bilder som er tatt med 30 sekunders eksponering og ISO 3200



M42 og M81/M82 ble tatt på den kalde Natta. Resten av bildene denne kvelden var absolutt ikke noe å skryte av.









Hilsen



Terje Lindstrøm

Terje Høiesen:






































Michael Svaba prøvde seg med 12'' Dobsonian, men den sterke vinden ble for vanskelig og teleskopet måtte pakkes ned.
Øyvind Tobiassen brukte 4'' refraktor og klarte ca. 43 Messier objekter, men flere av bildene som ble tatt var av så vidt dårlig kvalitet at de nok ikke kunne godtas som reelle observasjoner.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Upassende kommentarer og "reklamelinker" til innhold som ikke har relevanse til Astronomi vil umiddelbart bli slettet av webmaster !

All comments not related to astronomy and advertising links will be deleted
by the webmaster !